Publications & Données
Maître de Conférences en Psychologie du Développement
Laboratoire : C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Contact :Publications de recherche
Pragmatique et narration chez les syndromes de Williams et les syndromes de Down
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Claire Touchet, Régis Pochon, Luc Vandromme, Laure IbernonFrançais, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France,
Reconnaissance des émotions: Un point faible de la cognition sociale dans la trisomie 21?
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Claire TouchetFrançais, 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Strasbourg, France,
Reconnaissance multimodale de lémotion: étude longitudinale chez lenfant typique de 3 à 8 ans
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Daniel MellierFrançais, Colloque du RIPSYDEVE "Attachement, tempérament, émotion", Turin, Italie,
Estime de soi et conduites de tutelle chez lenfant de 5-6 ans
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Leila Bensalah, Sophie Berjot, Charline Marcoux, Dimitri Voisin, Régis Pochon, Céline ClavelFrançais, Colloque APSLF – RIPSYDEVE : Psychologie et Réalité Virtuelle, Rouen, France,
Elaboration dune tâche de reconnaissance des émotions à destination denfants porteurs de trisomie 21
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Claire Touchet, Laure IbernonFrançais [POSTER], Colloque RIPSYDEVE. De la connaissance à la scolarisation des élèves à besoins particuliers : bilan et perspectives, Amiens, France,
Conception de la situation pédagogique à 6 ans et théorie de lesprit
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Leila Bensalah, Camille Gavoille, Régis PochonFrançais, Colloque national Psychologie et réalité virtuelle [POSTER],
Peer violence, mental health and suicidal ideation in a sample of French adolescent
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Catherine Potard, Violaine Kubiszewski, Roger Fontaine, Anne Courtois, Emmanuel RuschAnglais, International Journal of Mental Health Promotion, vol.16, p.267-278,
The aim of this study was to investigate the link between suicidal ideation, psychological morbidity and experiences with peer violence (victim or perpetrator) among adolescents. This study examined direct and indirect violence separately. A sample of 361 high school students from France completed a self-administered survey consisting of the Suicidal Ideation Questionnaire, the Rosenberg Self-Esteem Scale and the General Health Questionnaire. Indirect peer victimization experienced by girls and direct peer victimization experienced by boys were more strongly linked to suicidal thoughts. Indirect aggression was also related to suicidal ideation among boys only. Indirect victimization at school was linked to a drop in self-esteem, a factor strongly related to the level of suicidal ideation, particularly for boys. These findings show that adolescent peer violence must be given particular attention in educational institutions due to its links not only with suicidal ideation, but also more broadly with students’ psychological distress.
Emotion recognition by children with Down syndrome: a longitudinal study
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Christelle DeclercqAnglais, Journal of Intellectual and Developmental Disability, vol.38, n°4, p.332-343,
Emotional lexicon understanding and emotion recognition: a longitudinal study in children with Down syndrome
C2S - Cognition Santé Socialisation (EA 6291)
Régis Pochon, Christelle DeclercqAnglais, Journal of Developmental and Physical Disabilities, vol.26, n°5, p.549-563,